Over ons

Halfverharde wegen geschikt voor zwaar verkeer

Het is allang niet meer zo dat halfverhardingen alleen gebruikt worden om wandelpaadjes en fietspaden aan te leggen. Een belangrijke ontwikkeling van de afgelopen jaren is dat er halfverhardingen op de markt gekomen zijn die een veel zwaardere belasting kunnen dragen. Dat uiteraard zonder de belangrijke voordelen van halfverhardingen te verliezen, namelijk dat ze de bodem niet afsluiten en waterdoorlatend blijven. 

artikel koersmixDe vraag naar een halfverharding die zwaarder te belasten is, kwam van een van onze klanten. Een jaar of vijf geleden vertelden de betrokken ambtenaren van de Duitse gemeente Großenkneten in Nedersaksen dat in het buitengebied wegen compleet kapotgereden werden door het zware landbouwverkeer. Hun vraag was of we een halfverharding voor hen hadden die de voordelen van een goede doorlaatbaarheid en goedkoop onderhoud koppelde aan een hoge draagkracht. Met die vraag zijn we in het laboratorium aan de slag gegaan. Op basis van een bestaande productlijn hebben we een nieuwe halfverharding ontwikkeld die we DurEko-mix Bio hebben genoemd. Het is een combinatie van harde steensoorten en biopolymeren die zorgt voor uitstekende duurzame eigenschappen plus een veel hogere draagkracht. Het product is geschikt voor aslasten van 10 tot 15 ton. We hebben inmiddels vele kilometers landbouwwegen aangelegd en ze voldoen prima.

Natuurlijke uitstraling

Omdat ons product DurEko-mix Bio vooral in een landelijke omgeving toegepast wordt, vonden we het belangrijk dat de toplaag een natuurlijke uitstraling kreeg. Bovendien hebben we ervoor gezorgd dat de mix zo werd samengesteld dat zo’n weg nauwelijks gaat stuiven.Het bijzondere van deze nieuwe generatie halfverhardingen is dat de toegepaste polymeren als ze met water in contact komen, de binding in het materiaal kunnen herstellen. Hierdoor krijgt dit materiaal een zeker zelfherstellend vermogen, waardoor ze relatief goedkoop in onderhoud zijn. We adviseren onze klanten altijd zo’n weg na verloop van tijd nog een keer extra met het polymeer te laten behandelen. De weg kan er dan weer jaren tegen, weten we uit ervaring.

Nieuwe toepassingen

Onlangs hebben we in Friesland een bijzonder project gerealiseerd. Het ging om een smalle asfaltweg met veel landbouwverkeer plus nogal wat vrachtwagens die van de weg gebruik moesten maken. Gevolg was dat er veel door de berm gereden werd en dat er steeds flinke schades hersteld moesten worden. De gemeente had op de traditionele manier geprobeerd om de wegkanten te versterken, maar dat haalde weinig uit door de zachte ondergrond en de te zware belasting. We zijn met de gemeente in gesprek gekomen en vonden een oplossing door halfverharding in de bermstroken te leggen.De nieuwe bermen voldoen prima, het is een stabiel pakket en ontstaat er nauwelijks schade. Stel dat het materiaal na verloop wat gaat zakken, kun je het snel en gemakkelijk aanvullen. Een neveneffect – waar niemand van tevoren aan gedacht had – is dat onze nieuwe ‘losse’ toplaag in de berm de snelheid automatisch blijkt af te remmen. 

in het kortHydraulisch zand

We komen er als samenleving achter dat zandpaden en zandwegen ook vanuit cultuurhistorisch oogpunt belangrijk zijn. De meeste zandwegen in het buitengebied zijn in de loop van de tijd ‘versteend’ en hebben zo hun natuurlijke karakter in het landschap verloren. Het beleid van gemeenten en monumentenorganisaties is tegenwoordig om de zandwegen die we nog hebben, waar mogelijk te behouden.

Als bedrijf zijn we daar de afgelopen jaren ook behoorlijk actief in geworden dankzij het speciale hydraulisch zand dat we voor zulke ouderwetse’ zandwegen ontwikkeld hebben. We hebben het laatst bijvoorbeeld gebruikt om de historische zandweg Hoge Herenweg in het Groninger dorp Glimmen te herstellen. Met hydraulisch zand behoud je het karakter van een zandweg, terwijl je de negatieve eigenschappen minimaliseert. Je maakt een weg die geen modderpoel meer is, geen mul zand meer heeft en niet meer stuift als je er over rijdt. We frezen de oude weg zo’n 25 centimeter diep en mengen het zand aan met hydraulisch zand. Daarna profileren we de weg opnieuw en verdichten we het zandpakket.Zo’n op het eerste gezicht eenvoudig product als hydraulisch zand is een mooi voorbeeld van de manier waarop we als ontwikkelaar en producent willen werken. We willen relevante producten maken, we verwerken er zoveel mogelijk gerecycled materiaal in en we zorgen ervoor dat ze qua productie en toepassing voldoen aan hoge duurzaamheidseisen.

Klaas Koers is directeur van KKS in Smilde. Het bedrijf - beter bekend onder de naam Koers - is gespecialiseerd in het scheiden en verwerken van afval tot duurzame materialen voor wegenbouw en cultuurtechniek.

Dit artikel is gepubliceerd in Land en Water - Vakblad voor de praktijk van civiel- en milieutechnici - nummer 4/5 - mei 2020  

 

Lees hier meer over Aanleg en Onderhoud van onze halfverhardingen

 

Contactinformatie

Koersmix B.V.
Quellinstraat 49
2018 Antwerpen

T: +32 (0) 3 205 92 96
F: +32 (0) 3 226 44 82
E: Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien.
BE 0556.918.471

Certificering

logoKoers draagt het Nederlandse
keurmerk ‘Hofleverancier’

logoKoers is ISO-gecertificeerd!