Actueel

Wat velen niet weten, is dat halfverhardingen kostentechnisch zeer interessant kunnen zijn als het om onderhoud gaat. Als wegbeheerder kun je er namelijk heel veel op besparen via de post onkruidbestrijding. Halfverhardingen hebben niks met onkruid.

onkruidLet eens goed op een gewone klinkerstraat. Het deel dat intensief bereden wordt, blijft onkruidvrij. Daar waar de wielen van de passerende voertuigen het onkruid niet vermorzelen, tiert het welig tussen de stenen en later is er van de rijweg alleen een rij sporen over. Chemische onkruidbestrijding is tegenwoordig geen oplossing meer. Wegbeheerders zijn nu aangewezen op mechanische onkruidbestrijding of het wegbranden van het onkruid. In beide gevallen gaat het om arbeidsintensief werk dat voor een flinke kostenpost zorgt. Onkruidbranden is bovendien veroorzaker van extra CO2 -productie.

Als producent van halfverhardingen zien we dat er de afgelopen jaren steeds meer klanten afkomen op een eigenschap van onze producten waar in het verleden weinig aandacht aan besteed is. Onkruid blijkt niet of vrijwel geen vat te krijgen op een halfverharding. Het kan er niet in wortelen en door de doorlaatbaarheid van het materiaal blijft er geen water op staan waardoor er ook nauwelijks sprake is van algvorming. Het enige wat je op een halfverharding ziet, is dat er soms vanaf de zijkant gras en onkruid de weg op groeien. Zoiets is uiteraard vrij eenvoudig aan te pakken. 

Nauwelijks onderhoud

Een aantal jaar geleden kregen we de opdracht de paden op het Nationaal Ereveld Loenen op de Veluwe van een halfverharding te voorzien. In totaal zo’n 15.000 vierkante meter hebben we daar aangelegd. Je hoeft er nauwelijks iets aan te doen. Slechts één keer per jaar – vlak voor de Dodenherdenking op 4 mei – poetsen we de paden als het ware met een grote rubberen schaaf schoon. Die haalt er minder dan een millimeter af en de paden liggen er weer uitstekend bij. Het materiaal dat je er bij zo’n klus afhaalt, wordt hier op het bedrijf gewassen en gaat daarna weer in onze nieuwe producten. Een vergelijkbare opdracht als in Loenen hebben we op een groot recreatiepark op Vlieland uitgevoerd. Daar zijn alle wegen op het park voorzien van een halfverharding. Dergelijke wegen waar langzaam gereden wordt, lenen zich heel goed voor deze producten. Bovendien passen ze prima in de kwetsbare omgeving van zo’n waddeneiland.

in t kort onkruidRecentelijk hebben we in de buurt van ons bedrijf een grote parkeerplaats ingericht rond het Shakespearetheater in Diever. Er moest aan de rand van het bos een groot aantal auto’s geparkeerd kunnen worden. Het verkeer moest snel afgewikkeld kunnen worden, maar we moesten er ook rekening mee houden dat de parkeerplaatsen een groot deel van de tijd ook niet gebruikt zouden worden. We hebben in Diever een oplossing gevonden met wegen in halfverharding en parkeerplekken uitgevoerd in grasstenen. De halfverharding is met minimale kosten te onderhouden en sluit fraai aan bij de natuurlijke omgeving. De grasstenen zien er na verloop van tijd uit als brede stroken gras die je zelfs af en toe even moet maaien. Een duurzame oplossing tegen kosten die met een traditionele ‘stenen’ oplossing een veelvoud zouden zijn.

 

Biopolymeren

Tegenwoordig is er een nieuwe generatie producten die een hogere draagkracht heeft en daardoor geschikt is voor zwaarder belaste wegen. We zijn erover gaan nadenken toen we van een Duitse gemeente de opdracht kregen een aantal halfverharde wegen in het buitengebied aan te leggen. Die wegen werden niet echt intensief gebruikt, maar ze moesten wel zwaar landbouwverkeer kunnen dragen. Op basis van deze zoektocht hebben we DurEko-mix Bio ontwikkeld: een halfverharding versterkt met biopolymeren, een natuurlijk bindmiddel. Als de weg aangelegd is, spuit je er nog een laagje polymeer overheen dat erin gewalst wordt. We hebben daar inmiddels de ervaring dat de boeren met hun zware materieel zo’n weg niet kapot kunnen rijden, ook al heeft het dagen achter elkaar geregend. Als je de weg na verloop van tijd nog een keer met polymeer behandelt, kan hij er weer jaren tegen. Zo zijn we elke dag bezig onze halfverhardingen bij de tijd te houden en het product te blijven verbeteren. Voor ons als ontwikkelaars is dat natuurlijk dé grote uitdaging.

 

Klaas Koers is directeur van KKS in Smilde. Het bedrijf - beter bekend onder de naam Koers - is gespecialiseerd in het scheiden en verwerken van afval tot duurzame materialen voor wegenbouw en cultuurtechniek.

Dit artikel is gepubliceerd in Land en Water - Vakblad voor de praktijk van civiel- en milieutechnici - nummer 12 - februari 2020  

Lees hier meer over Aanleg en Onderhoud van onze halfverhardingen

 

Contactinformatie

Koers
Rijksweg 198
9423 PE Hoogersmilde

T: +31(0)592-430303
F: +31(0)592-430304
E: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

logoNL Greenlabel voor een meetbaar
duurzame leefomgeving


logoKoers draagt het Nederlandse
keurmerk ‘Hofleverancier’


logoKoers is ISO-gecertificeerd!